رسالت هنرمند تزریق امید به جامعه است

0
51
رسالت هنرمند تزریق امید به جامعه است

رئیس سازمان سینمایی کشور با بیان اینکه رسالت هنرمند تزریق امید به جامعه است، گفت: جامعه و مردم سینمای نومید و مغایر با ارزش‌های اجتماعی و خانوادگی را بر نمی‌تابند و شاید یکی از مهم‌ترین دلایل فاصله مردم از سینماها برخی از همین محتواهای نامرتبط با آنها باشد.

به گزارش بین تاک به نقل از اداره کل روابط عمومی سازمان سینمایی، مراسم اختتامیه نهمین دوره هفته فیلم و عکس انجمن سینمای جوانان استان اردبیل و هشتمین دوره فیلم مهر استانی اردبیل شب گذشته با حضور محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی کشور و جمعی از مدیران سینمایی و مسئولین و سینماگران استان با موضوع «آسیب‌های اجتماعی» در فرهنگسرای بانوان اردبیل برگزار شد.

در این مراسم محمد خزاعی با اشاره به خلاقیت و ایده پردازی قابل توجه سینماگران استان اردبیل در تهیه و پخش تیزرها و کلیپ‌ها گفت: در دوران پساکرونا، شکل‌گیری اینگونه جشنواره‌ها و گردهمایی‌های سینمایی مغتنم است و بهانه‌ای برای دیده شدن و دورهمی هنرمندان محسوب می‌شود.

وی افزود: استان اردبیل به لحاظ نیروی انسانی از غنای چشمگیر در زمینه فیلمسازی برخوردار است ولی به لحاظ زیرساخت و سالن سینما با محرومیت‌هایی مواجه است. از این رو، در نظر داریم تا پایان دولت سیزدهم، با حمایت و همکاری سازمان سینمایی، استانداری، اداره کل فرهنگ و ارشاد و دستگاه‌های اجرایی استان درباره احداث سالن‌های مجهز، مدرن و به روز در قبال سالن‌های فرسوده برنامه ریزی جدی تری داشته باشیم.

وی با بیان اینکه ضروری است فیلمسازان با خودآگاهی و شناخت از ارزش‌های جامعه، شهر و استان‌شان نسبت به روایتگری و تصویرسازی همت کنند گفت: رسالت هنرمند تزریق امید به جامعه است. با سرمایه امید است که می‌توان تحولات جامعه را رو به توسعه و تعالی رقم زد.

جامعه و مردم سینمای نومید را برنمی‌تابند

وی ادامه داد: جامعه و مردم سینمای نومید و مغایر با ارزش‌های اجتماعی و خانوادگی را بر نمی‌تابند و شاید یکی از مهم‌ترین دلایل فاصله مردم و خانواده از سینماها در کنار شرایط عمومی دوران پساکرونا برخی از همین محتواهای نامرتبط با آنها باشد.

به گفته وی، نهاد مقدس خانواده با مفاهیم و اخلاقیاتی چون همدلی، امید، روح تعاون و همکاری‌های اجتماعی تجلی و معنا پیدا می‌کند و سینمای ما باید روایتگر ارزش‌های خانواده و تقویت و اعتلای آن باشد.

خزاعی با بیان اینکه جامعه از تصاویر زیبا، روح بخش و حماسه آمیز استقبال می‌کند گفت: تصویر زیبا بسازید، با جامعه بینی و جهان بینی دقیق به سراغ فیلمسازی بروید. سینما روایت سیاهی‌ها و تلخکامی ها نیست. حقیقت هنر به تعبیر بزرگان ایجاد روزنه‌های امید و نور و روشنی است.

نقش سینما در کاهش یا افزایش آسیب‌های اجتماعی

رئیس سازمان سینمایی تصریح کرد: سینما نقش بسزایی در کاهش یا حتی، افزایش آسیب‌های اجتماعی می‌تواند داشته باشد.

وی ادامه داد: سینما ممکن است با نمایش و القای سبک زندگی غربی به پدیده شوم تجددگرایی دامن بزند که در صورت غفلت هنرمندان و نخبگان جامعه در درازمدت به تغییر هویت جامعه ملی و تاریخی و دینی و استحاله منجر شود.

رسانه کارکرد شمشیر دو لبه را دارد

خزاعی با بیان اینکه سینما، تلویزیون و مدیوم رسانه کارکرد شمشیر دو لبه را دارند که در صورت غفلت و سهل انگاری به هویت فرهنگی و نظام اخلاقی جامعه آسیب می‌زنند و از این رو سینما منظومه آثار تصویری حائز اهمیت است.

وی خاطر نشان کرد: متاسفانه به نظر می‌رسد در مقاطعی، آثاری در سینما تولید شده که همسو با جریان تجددگرایی و مصرف زدگی و اشاعه سبک زندگی غربی بوده‌اند. شاید آگاهانه این اتفاق نیفتاده باشد ولی بسامد این آثار در خدمت چنین تفکری بوده است.

احیای زندگی اسلامی و ایرانی در سینمای ایران

رئیس سازمان سینمایی تاکید کرد: باید تلاش کنیم زندگی اسلامی و ایرانی مبتنی بر آموزه‌های دینی و ساختارهای فرهنگی جامعه و تاریخ خودمان در آثار سینمایی برجسته شود و باید نهضت بازگشت به خویشتن را در سینمای ایران احیا کنیم.

در ادامه این مراسم، مهدی آذرپندار مدیرعامل سینمای جوان کشور گفت: ۱۲ سال از آخرین تجهیز سراسری دفاتر انجمن سینمای جوان گذشته و در تلاش هستیم با همت دولت سیزدهم بار دیگر نسبت به تجهیز دفاتر انجمن سینمای جوان سراسر کشور اقدام کنیم. بر این اساس تا پایان سال جاری اتفاقات خوبی در این حوزه رقم خواهد خورد.

وی با اشاره به استعدادهای خاص استان خواستار فعالیت بیشتر سینماگران شد.

عبدالله بحرالعلومی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل نیز دربار آثار راه یافته به بخش نهایی این جشنواره گفت: ۹۸ فیلم در این جشنواره اکران شده است که از این تعداد ۴۷ فیلم به بخش مسابقه راه یافت و ۱۷ فیلم در موضوعات مستند، داستانی و انیمیشن به عنوان برترین‌ها انتخاب شده و از عوامل این آثار تقدیر شد.

وی افزود: برگزاری نهمین هفته فیلم و عکس سینمای جوانان استان و هشتمین جشنواره استانی فیلم مهر اردبیل با تأخیر پنج ساله باعث افتخار و مسرت است و امیدواریم با کاهش شیوع ویروس کرونا، شاهد شوق و رونق دوباره رویدادهای فرهنگی و هنری در سال‌های پیش‌رو بوده با قوت و قدرت بیشتر ادامه دهیم.

گفتنی است تجلیل از خواهر شهید شاهین قدیری معصومی، از فعالان حوزه سینمای اردبیل در این جشنواره صورت گرفت.

شایان ذکر است در این مراسم، یزدان عشیری، اصغر فارسی و محمدرضا سوقندی، رئیس سازمان سینمایی را همراهی می‌کردند.

انتهتی پیام/

نظر شما

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید