سیگاری‌ها سالی بیش از یک میلیون نفر را می‌کشند!

0
64
سیگاری‌ها سالی بیش از یک میلیون نفر را می‌کشند!

رئیس دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات وزارت بهداشت گزارش می‌دهد: در میان ۸ میلیون مرگ ناشی از مصرف دخانیات، ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار مورد این مرگ‌ها مربوط به افرادی است که فقط در معرض دود مواد دخانی قرار می گیرند

به گزارش بین تاک به نقل از ایرنا، آمارها نگران‌کننده‌ای درباره مصرف دخانیات در میان زنان و دختران جوان گزارش شده است. همین گزارش‌ها این نشانی را به ما می‌دهند که مصرف دخانیات تنها به سیگار ختم نمی‌شود و بسیاری از جوانان در جمع‌های خود مصرف گل و مشتقات حشیش را هم تجربه می‌کنند. مهندس بهزاد ولی‌زاده، رئیس دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات وزارت بهداشت در این باره با بیان اینکه طبق آمارها سن مصرف دخانیات در کشور ما به حداقل 13 سال رسیده است، می‌گوید: مصرف روزانه قلیان به ۴.۵ درصد در جمعیت بالای ۱۸ سال می رسد و نشان از افزایش مصرف است.

در کنترل مصرف دخانیات عملکرد ضعیفی داریم

ولی زاده به جایگاه ضعیف ایران در حوزه کنترل دخانیات اشاره می‌کند و توضیح می‌دهد: طبق آخرین گزارشات سازمان جهانی بهداشت، ما جزء ضعیف‌ترین کشورهای جهان در بحث مالیات بر دخانیات هستیم. بودجه ۱۴۰۰ در سال ۱۴۰۱ تکرار نشد و ما مالیات ویژه ای را برای محصولات دخانی دیده بودیم که چون با مصوبه کمیسیون تلفیق مخالفت شد، وضعیت ما از قبل هم بدتر می‌شود. در شرایط کنونی درآمدی که حاصل از مالیات ارزش افزوده در قانون ۱۴۰۱ دیده شده، ۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان است که در سال گذشته درآمد مالیات بر دخانیات، حدود ۷ هزار میلیارد تومان بود. وقتی مقایسه می‌کنید بیش از ۶۰ درصد کاهش درآمد دولت از مالیات بر دخانیات را در سال ۱۴۰۱ می بینید.

جبرانی برای خسارت‌های صنعت دخانیات

رئیس دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات وزارت بهداشت درباره افزایش قیمت دخانیات می‌گوید: هر چند این درآمد در قبال سودی که صنایع از تولید و توزیع دخانیات بدست می آورند، و در برابر هزینه‌هایی که وزارت بهداشت برای درمان بیماری‌ها می‌دهد (بالای 40 هزار میلیارد تومان ) بسیار ناچیز است. این وضعیت مالیات بر دخانیات که باید جبران خسارت‌هایی باشد که این صنعت دارد به سلامت عمومی می‌زند، در حداقل خودش دیده شده است.

سیگاری‌ها سالی بیش از یک میلیون نفر را می‌کشند!

مهندس ولی‌زاده افزایش قیمت دخانیات را یکی از راهکارهای کلیدی کاهش مصرف می‌داند و می‌گوید: متأسفانه افزایش قیمت محصولات دخانی از طریق مالیات که در قانون آمده و باید هر ساله ۱۰ درصد افزایش قیمت از طریق مالیات داشته باشیم، مغفول مانده و ما در اجرای راهکار بسیار کلیدی که منجر به کاهش مصرف دخانیات می شود به خوبی عمل نکرده‌ایم. برخی افزایش مالیات بر دخانیات را با افزایش قاچاق مرتبط می‌دانند اما کشورهایی که موفق بودند مالیات خوبی بر دخانیات وضع کنند با راهکارهایی که برای قاچاق دیده‌اند توانستند قاچاق را هم کاهش دهند. در بسیاری از کشورها ثابت شده به میزان هر ده درصد افزایش مالیات بر دخانیات شاهد، ۵ درصد کاهش مصرف دخانیات هستیم.

تعهدی که مغفول ماند

این مسؤول وزارت بهداشت از تعهد ایران به سازمان ملل می‌گوید و توضیح می‌دهد که چگونه این تعهدات به مرحله اجرایی شدن نرسیده‌اند: در سازمان ملل متحد تعهد داده ایم که تا سال ۲۰۲۵ یا ۱۴۰۴، ۳۰ درصد کاهش مصرف مواد دخانی را داشته باشیم. در حالیکه آن زمان که تعهد دادیم، مصرف ایران حدود ۱۴.۱۴درصد بود و ما باید به حدود ۱۰ درصد برسیم اما ما هنوز همان ۱۴ درصد هستیم چون سیاست افزایش مالیات در کشور اجرا نشد. تقریبا همه محصولات چند برابر افزایش قیمت داشته‌اند اما جایی که دخانیات باید گران شود، مخالفت‌هایی با افزایش مالیات وجود دارد که بسیار سازمان‌دهی شده است.

سیگاری‌ها سالی بیش از یک میلیون نفر را می‌کشند!

سن مصرف دخانیات به سیزده سال رسیده است

طبق آمارها سن مصرف دخانیات در کشور ما به حداقل ۱۳ سال رسیده است. مهندس ولی زاده در این باره می‌گوید: عمده نگرانی ما هم قلیان است که از مواد معطر در آن استفاده می‌شود. این مواد برای مصرف کننده گمراهی ایجاد می‌کند. این شگرد صنایع است که با استفاده از مواد عطر و طعم‌دار، مشتری را جذب می‌کنند. خانواده‌ها نیز متاسفانه در دورهمی‌ها و مهمانی‌ها بدون توجه به هشدارهای بهداشتی، مانع مصرف فرزندشان از قلیان‌های عطر و طعم‌دار نمی‌شوند ولی از این غافلند که نیکوتینی که از طریق قلیان به بدن فرد وارد می‌شود، ایجاد وابستگی می‌کند و خودش منجر به مصرف سیگار و حتی دروازه ورود به مواد مخدر می‌تواند باشد.

سیگاری‌ها سالی بیش از یک میلیون نفر را می‌کشند!

آمارهای نگران‌کننده از مصرف دخانیات در نوجوانان

رئیس دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات وزارت بهداشت می‌گوید طبق آخرین آمار سال ۱۴۰۰، مصرف سیگار به صورت روزانه در گروه سنی بالای ۱۸ سال، به ۹.۳۳ درصد رسیده است. متأسفانه آمارها از افزایش مصرف قلیان نیز خبر می دهند. مصرف روزانه قلیان به ۴.۵ درصد در جمعیت بالای ۱۸ سال می‌رسد و نشان از افزایش مصرف است. طی سال‌های ۸۶ تا ۹۵ در سنین ۱۳ تا ۱۵ سال متأسفانه مصرف سیگار در دختران از ۰.۹ به ۲.۱ رسیده است یعنی نزدیک ۱۳۰ درصد افزایش داشته‌ایم. این افزایش مصرف سیگار در دختران به مثابه زنگ خطر است.

سیگاری‌ها سالی بیش از یک میلیون نفر را می‌کشند!

سیگاری‌ها سالی ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر را می‌کشند!

ولی‌زاده تأکید می‌کند سلامتی افرادی که تنها در معرض دود سیگار و قلیان قرار می‌گیرند نیز در خطر است: در میان ۸ میلیون مرگ ناشی از مصرف دخانیات، ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار مورد این مرگ‌ها مربوط به افرادی است که فقط در معرض دود مواد دخانی قرار می گیرند و خودشان مصرف کننده نیستند. بنابراین مردم باید آگاه باشند که اگر فردی از نزدیکان و همکاران مصرف کننده ی مواد دخانی است، به هیچ عنوان در اماکن بسته اجازه مصرف به او ندهند و آن مطالبه گری که ما از مردم انتظار داریم با افزایش اطلاع رسانی رسانه هایی چون شما محقق خواهد شد.

سیگاری‌ها سالی بیش از یک میلیون نفر را می‌کشند!

آسیب‌های سیگار باریک و ضخیم فرقی ندارد!

ولی زاده می‌گوید: ما در وزارت صنعت در ستاد کشوری کنترل دخانیات مصوب کرده‌ایم که این سیگارهای باریک که مردم فکر می‌کنند ضرر کمتری دارد و حتی پرستیژ شده برای برخی مصرف‌کنندگان را از این شکل ظاهری خارج و به شکل واحدی عرضه کنند. همچنین از تعابیر گمراه کننده روی بسته‌بندی‌ها استفاده نشود و عطر و طعمی هم در تولید این محصولات به کار برده نشود. متأسفانه سیگارهایی هستند که به قدری دود آن ها ملایم هست که فرد اصلا متوجه نیست چه آسیبی دارد می بیند.

صدا و سیما دخانیات را تبلیغ می‌کند

رئیس دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات وزارت بهداشت از خدمات وزارت بهداشت برای پاکسازی جامعه نیز می‌گوید: وزارت بهداشت شهر و روستاهای بدون دخانیات را در دانشگاه های علوم پزشکی کشور راه اندازی کرده است. خدمات ترک دخانیات در تمام مراکز جامع سلامت در حال انجام است و شماره ۴۰۳۰ را به عنوان خط ملی ترک دخانیات اعلام کرده‌ایم. بحث ممنوعیت تبلیغات را برایش دستورالعمل در ستاد کشوری تصویب کرده‌ایم و به وزارت صمت و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ابلاغ کرده ایم اما متاسفانه هنوز می‌بینیم مصرف دخانیات در رسانه ملی نمایش داده می شود.

با امضای وزیر بهداشت از رئیس صدا و سیما درخواست شده که کارگروهی را برای نظارت و تولید و پخش فیلم و سریال های رسانه ملی و سیمای خانگی تشکیل دهد که مصرف دخانیات نمایش داده نشود: دستورالعمل دیگری نیز تهیه کرده ایم که قفسه های سیگار که در مراکز عرضه و فروش سیگار و همراه با تبلیغ هست جمع آوری شود و در بحث اطلاع رسانی نیز بسته های آموزشی به تمام دانشگاه های علوم پزشکی کشور ابلاغ شده است.

رئیس دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات وزارت بهداشت ادامه می‌دهد: از وزارت صمت هم درخواست شده درج تصاویر و پیام های هشداردهنده روی محصولات دخانی را با فرمت استانداردی که وزارتخانه تصویب کرده اجرا کند. در بحث عرضه هم تمام اماکنی که محصولات دخانی می فروشند باید پروانه فروش داشته باشند و در صورت تخطی پروانه ی آن ها باطل می‌شود.

انتهای پیام/

نظر شما

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید