انتقال خون ایران جایگاه بالایی در دنیا داراست

0
52
انتقال خون ایران جایگاه بالایی در دنیا داراست

مدیر عامل سازمان انتقال خون ایران با اشاره به جایگاه بین‌المللی و اعتبار علمی سازمان انتقال خون گفت: انتقال خون ایران در زمره پیشرفته‌ترین انتقال خون‌های دنیاست.

به گزارش بین تاک به نقل از وبدا، دکتر مصطفی جمالی در نشست خبری که به مناسبت روز ملی انتقال خون برگزار شد، ذخایر خون کشور را در وضعیت مناسبی توصیف کرد.

وی همزمان با سالروز تاسیس این سازمان، انتقال خون را از سازمانهای همیشه موفق نظام جمهوری اسلامی خواند و افزود: انتقال خون ایران در زمره پیشرفته ترین انتقال خون های دنیاست و حتی در برخی شاخص ها با وجود کمبودها و تحریم ها بالاتر از آمریکاست.

مدیر عامل سازمان انتقال خون ادامه داد: انتقال خون ایران در منطقه شرق مدیترانه کشور اول، در دنیا در دسته کشورهای دارای انتقال خون پیشرفته و تنها عضو مسلمان کمیته بین المللی خونهای نادر است و مدیریت تهیه، تامین و توزیع و مصرف خون در کشور به نحوی است که در دوران کرونا که کشورهای پیشرفته دچار بحران و کاهش 30 تا 50 درصدی ذخایر خون شدند، کاهش ذخایر ما تنها ۸ درصد بود.

دکتر جمالی با اشاره به مقوله سالمندی جمعیت گفت: با افزایش نیاز به خون و فرآورده های آن، لازم است تا چند سال آینده میزان خون اهدایی سالانه از ۲ میلیون واحد فعلی به ۳ میلیون واحد برسد.

وی با اشاره به شاخص پایین اهدای خون در زنان در ایران، گفت:این شاخص کمتراز ۵ درصد است ضمن اینکه اهدای خون در جوانان نیز کم است.

تشویق جوانان به اهدای خون

مدیرعامل سازمان انتقال خون با بیان اینکه بیشترین سن اهدای خون ۳۰تا ۴۵ سال است، افزود: برنامه داریم تا بانوان و جوانان برای اهدای خون مشارکت بیشتری داشته باشند.

دکتر جمالی انتقال خون با اشاره به برنامه های مترقی و پیشرفته و تخصصی انتقال خون از تعیین گروه خون به شکل مکانیزه در آینده نزدیک خبر داد و افزود: هم اکنون تنها در 4 استان تعیین گروه خونی به شکل مکانیزه انجام می شود.

مدیر عامل سازمان انتقال خون افزایش استفاده از کیسه‌های خون فیلتردار به بالای ۵۰ درصد را از دیگر برنامه های این سازمان دانست و افزود: سیستم غربالگری متمرکز در 11 استان نیز برای سهولت دسترسی تا پایان سال در کل استانها به صورت مستقل انجام خواهد شد.

وی با اشاره به مرکز پذیره نویسی سلولهای بنیادی غیر خویشاوند(مرکز سپاس)، گفت: برای اینکه بیمار تنها به مغز استخوان و سلول بنیادی خانواده خود وابسته نباشد لازم است تا بانک نمونه های سلولهای بنیادی دارای نمونه های زیادی باشد تا در رابطه با تامین این سلولها وابسته به کشورهای دیگر نباشیم و در نظر داریم تا با کمک خیرین این بانک را تا حد قابل قبولی توسعه دهیم.

دکتر جمالی در ارتباط با نذر خون، افزود: فرهنگ نذر خون از قدیم الایام خصوصا در روزهای سوگواری سرور شهیدان و شبهای قدر در ماه مبارک رمضان انجام می شد که معمولا جمعیت زیادی در این روزها برای اهدا مراجعه می کردند و با گسترش طرح نوبت دهی و موکول کردن این نذر به اولین نوبت خالی در روزهای بعدی، تا حد زیادی این ازدحام مدیریت شده است.

نذر خون یکی از بهترین نذورات

وی تاکید کرد: نذرخون، یکی از زیباترین نذورات است که باعث نجات جان انسان‌ها می‌شود و پیش بینی می شود در ایام محرم ذخایر خون تا حد مناسبی افزایش یابد.

وی در بخش دیگری از سخنانش به شبکه ملی خون رسانی اشاره کرد که تزیع خون مورد نیاز استان‌ها را در سطح کشور مدیریت می‌کند.

دکتر جمالی افزود: هم اکنون شاخص اهدای خون ۲۶ در ۱۰۰۰ است که در دوران کرونا به ۲۳ در هزار رسیده بود.

وی در رابطه با اتوبوس‌های سیار خون در کشور، گفت: جمعیت قابل توجهی در روستاها توان آمدن به شهرها برای اهدای خون را ندارند که اتوبوس‌های سیار بهترین راهکار است و هر اتوبوس ۱۰ میلیارد تومان هزینه خرید، تجهیز و راه اندازی دارد که برای کل کشور 100 اتوبوس نیاز داریم و امیدواریم تامین بودجه مورد نیاز برای خرید این اتوبوسها محقق شود.

وی افزود: ما نمی‌توانیم برای داروهای مشتق از پلاسما وابسته به خارج باشیم اما از سرنوشت پالایشگاه خون بی اطلاع هستیم و از طریق مراجع قضائی در حال پیگیری است.

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران در ارتباط با صنعت پلاسما در کشور، گفت: ما پلاسمای سالمی داریم که با استاندارد بالا و در سطح اروپا تهیه می شود. کشور برای خودکفایی نیاز به یک میلیون لیتر پلاسما دارد که هم اکنون 200 هزار لیتر آن در بخش خصوصی و 200 تا 250 لیتر هم در بخش دولتی تامین می شود که باید بخش خصوصی در این زمینه فعال تر شود.

توانایی راه اندازی پالایشگاه پلاسما را داریم

وی تاکید کرد: دانشمندان ما این توان را دارند که پالایشگاه پلاسما راه اندازی کنند، اما یک سرمایه گذاری چند هزار میلیاردی نیاز دارد. متأسفانه کسانی که داروهای مشتق از پلاسما را وارد کرده اند، نسبت به این موضوع کم لطف بودند.

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران افزود: بخش خصوصی باید در چارچوب استانداردها وارد این کار شود و نسبت به راه اندازی تکنولوژی پلاسما در کشور اقدام کنند.

دکتر جمالی  همچنین اظهار داشت: کمتر از ۵ هزار نیرو داریم که اگر ظرف ۵ سال آینده بتوانیم ۱۰۰۰ نیرو جذب کنیم، مشکل کمبود نیروی انسانی در سازمان انتقال خون رفع می‌شود.

وی در رابطه با بودجه و اعتبارات سازمان انتقال خون، گفت: باید بودجه سازمان متناسب با نیاز کشور بالا رود و اعتبارات ما باید ۱۰۰ درصد افزایش پیدا کند و اگر مجلس و سازمان برنامه و بودجه حمایت نکنند با مشکل روبرو خواهیم شد.

انتهای پیام/

نظر شما

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید