امیدهای تازه برای درمان سرطان

0
65
امیدهای تازه برای درمان سرطان

تعدادی از محققان بریتانیایی در یک کارآزمایی دریافتند که استفاده از ترکیبی از داروها می‌تواند در برخی تومورها که به ایمونوتراپی مقاوم شده‌اند مؤثر باشد و به درمان سرطان کمک کند.

به گزارش بین تاک به نقل از گاردین، این پزشکان در تحقیقات خود دریافتند که این درمان جدید سرطان می‌تواند از پیشرفت بیماری در بیمارانی که به ایمونوتراپی مقاوم هستند، جلوگیری کند. ایمونوتراپی از سیستم ایمنی برای هدف قرار دادن و از بین بردن سلول‌های سرطانی استفاده می‌کند و زمانی که گزینه‌های دیگر مانند جراحی، رادیوتراپی یا شیمی درمانی مؤثر نباشند، می‌تواند جان انسان‌ها را نجات دهد. با این حال، این روش جدید نمی‌تواند به همه بیماران کمک کند، و برخی از تومورها می توانند برای مقاومت در برابر آن تکامل یابند.

بنابر این گزارش، انکولوژیست‌های بریتانیایی یک درمان دوجانبه پیدا کرده‌اند – ایمونوتراپی همراه با گوادسیتابین  که یک داروی آزمایشی جدید است – می‌تواند مقاومت سرطان را در برابر ایمونوتراپی معکوس کند. آن ها دریافتند بیمارانی که انتظار می رود پس از انجام تمام گزینه‌های درمانی بمیرند، بسیار طولانی‌تر زنده می‌مانند.

ترکیب پمبرولیزوماب(یک داروی ایمونوتراپی) و گوادسیتابین، یک عامل هیپومتیل کننده DNA نسل بعدی است که پیشرفت سرطان را در بیش از یک سوم بیمارانی که در مرحله اول آزمایشی ثبت نام کرده بودند، متوقف کرد.

کارشناسان مؤسسه تحقیقات سرطان و بنیاد Royal Marsden NHS گفتند که این ترکیب دوگانه می‌تواند به یک سلاح جدید مؤثر علیه انواع مختلف سرطان تبدیل شود. بیماران شرکت کننده در این کارآزمایی، از بیمارستان رویال مارسدن و دانشگاه کالج لندن، شامل بیماران مبتلا به سرطان ریه، سینه، پروستات و روده بودند.

پروفسور یوهان دی بونو، محقق ارشد این مطالعه، گفت: «من فکر می کنم یکی از مهم‌ترین چیزها در مورد این کارآزمایی این است که ما از چندین روش مختلف برای جستجوی تغییرات در سیستم ایمنی استفاده کردیم، که به طور قوی نشان می‌دهد که تحت تأثیر درمان ترکیبی قرار گرفته است.»

دی بونو، پروفسور طب تجربی سرطان در موسسه تحقیقات سرطان و مشاور انکولوژیست پزشکی در Royal Marsden، افزود: در دراز مدت امیدواریم که اگر این اثرات در سایر گروه‌های بیمار و مطالعات آتی تایید شود، ترکیب گوادسیتابین و پمبرولیزوماب بتواند به مقابله با برخی از مقاومتها در برابر ایمونوتراپی که در بسیاری از انواع سرطان دیده می‌شود، کمک کند.

در این مطالعه از پمبرولیزوماب و گوادسیتابین برای درمان 34 بیمار سرطانی استفاده شد که 30 نفر از آنها تومورهایشان از نظر فعالیت ایمنی و رشد سرطان مورد بررسی قرار گرفت. هر سه هفته به مدت سه سال، آنها به مدت چهار روز متوالی گوادسیتابین و در اولین روز آن پمبرولیزوماب تزریق کردند.

پمبرولیزوماب یک داروی مهارکنندۀ کاهش ایمنی است که قبلاً در درمان طیف وسیعی از سرطان‌ها از جمله سرطان ریه و پوست موفق بوده است. با این حال، تومورها می توانند در برابر آن مقاومت ایجاد کنند.

سرپرست این مطالعه، دکتر آنا مینچوم، دانشمند بالینی در موسسه تحقیقات سرطان و مشاور انکولوژیست پزشکی در Royal Marsden، گفت: «ایمونوتراپی در دهه گذشته نویدهای شگفت‌انگیزی را در مراقبت از سرطان نشان داده است، اما به خوبی کار نمی‌کند. بسیاری از سرطان‌ها می‌توانند در برابر آن مقاوم شوند. این ترکیب ممکن است راهی برای هدف قرار دادن سرطان آن‌ها حتی پس از توقف پاسخ به ایمونوتراپی باشد.»

پزشکان، محققان و دانشمندان درگیر در این کارآزمایی دریافتند که گوادسیتابین ممکن است به غلبه بر این مقاومت کمک کند. از 30 بیمار که فعالیت بیماری آنها مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت، برای 37٪ بیماری در مسیر خود بدون پیشرفت تومور به مدت 24 هفته یا بیشتر متوقف شد. سه پنجم از گروه (60%) قبل از آزمایش به ایمونوتراپی مقاوم بودند. از این میان، تقریباً چهار نفر از هر 10 نفر (39٪) پس از مصرف ترکیب دارو، بیمار نشدند.

به نظر می رسد درمان جدید به ویژه برای بیماران مبتلا به سرطان ریه مفید باشد. از بین افرادی که به ایمونوتراپی مقاوم بودند، نیمی از آنها بیماری خود را به مدت 24 هفته یا بیشتر کنترل کردند.

آلیسون سودن، 61 ساله، اهل دورست، چهار سال پیش به سرطان ریه مبتلا شد و به او گفتند که یک سال دیگر زنده است، اما سپس به مدت سه سال پمبرولیزوماب دریافت کرد. او اکنون عاری از این بیماری است.

او گفت: «من می‌دانم که احتمال بازگشت بیماری من و ایجاد مقاومت در برابر درمان وجود دارد، بنابراین دانستن اینکه تلاش‌های تحقیقاتی با هدف معکوس کردن مقاومت سرطان در برابر ایمونوتراپی در حال انجام است، برایم روحیه‌بخش است. امیدوارم این ترکیب دارویی آزمایشی جدید در نهایت به کلینیک راه پیدا کند و به افرادی که مقاومت به پمبرولیزوماب ایجاد کرده‌اند کمک کند.»

انتهای پیام/

نظر شما

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید