در برخی رشته‌های پزشکی به مرز هشدار رسیده‌ایم

0
63
در برخی رشته‌های پزشکی به مرز هشدار رسیده‌ایم

رییس کل سازمان نظام پزشکی در سخنانی به مناسبت روز پزشک با بیان اینکه در برخی رشته‌های پزشکی به مرز هشدار رسیده‌ایم، گفت: باید ارزیابی شود که چرا در رشته‌هایی که به شدت مورد نیاز جامعه و کشور است، وضع به اینجا رسیده است.

به گزارش بین تاک به نقل از وبدا، دکتر محمد رییس زاده در آیین بزرگداشت روز پزشک که با حضور رییس مجلس، وزیر بهداشت، جمعی از نمایندگان کمیسیون بهداشت و مقامات کشوری و جامعه پزشکی در مرکز همایش های بین المللی برج میلاد تهران برگزار شد، اظهار داشت: به لطف خدا جامعه پزشکی در ۴۳ سال گذشته در مسیر رشد، ترقی و تعالی سرفراز بوده‌ و همگان اذعان دارند که در حوزه آموزش و ارائه خدمات درمانی به خودکفایی رسیده‌ایم.

مشورت با صاحب‌نظران حوزه درمان

وی افزود: آموزش، زیربنای طب و حکیم بودن و طبیب بودن است و انتظار داریم مسئولان و مراجع تصمیم‌گیر کشور، صاحب‌نظران و کارشناسان بهداشت و درمان را در حوزه آموزش به رسمیت شناخته و در هر تصمیمی که می‌خواهند اتخاذ کنند از این صاحب‌نظران مشورت بگیرند. در بحث‌های آموزشی نباید بر اساس احساسات و حتی نیازهای زودگذر تصمیم گرفت.

رییس کل سازمان نظام پزشکی با بیان اینکه رشد علم و فناوری و ارائه تکنیک‌های درمانی که مربوط به اساتید، دانشجویان و دانشگاه‌ها است از ارائه خدمات و زیرساخت‌های اقتصاد سلامت، بیمه‌ها، خدمات درمانی و فضای بازار و صنعت سلامت، متفاوت است، گفت: اشتباهی که در کشور رخ می‌دهد، این است که این دو حوزه را باهم ادغام کرده و نارسایی‌های آن را بر سر جامعه پزشکی آوار می‌کنند. باید توجه کرد که رفع نواقص، راهی جز اجرای قوانین بالادستی ندارد.

وی تاکید کرد: در برخی رشته های پزشکی به مرز هشدار رسیده ایم. چند روز پیش جلسه طراحی سوالات بورد تخصصی بود و در رشته جراحی اطفال ۱۰ تا ۱۱ نفر از اعضای هیات بورد این رشته که از پیشکسوتان و بهترین نفرات این رشته هستند، ۱۰۰ سوال را تنها برای دو نفر فارغ التحصیل امسال طراحی کردند. در برخی رشته‌های پزشکی داوطلبی وجود ندارد که نگرانی بزرگی است چراکه ممکن است در سالهای آینده در برخی رشته ها فارغ التحصیلانی برای خدمت به مردم وجود نداشته باشد.

وی یادآور شد: باید ارزیابی شود که چرا در رشته‌هایی که به شدت مورد نیاز جامعه و کشور است، وضع به اینجا رسیده و باید چه اقداماتی انجام دهیم تا در آینده نزدیک، نیازمند اعزام بیمار به خارج یا وارد کردن پزشک مانند دهه‌های ۵۰ و ۶۰ نشویم؛ این بزرگترین نگرانی ما در جامعه پزشکی است.

انتهای پیام/

نظر شما

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید