راهکارهای طب سنتی برای رهایی از آلرژی بهاره

1
251
آلرژی فصلی

به گزارش بین تاک، فصل بهار برای خیلی‌ها با یک مشکل هرساله به نام آلرژی آغاز می‌شود. آلرژی بهاره که با سرفه، عطسه‌های پی‌درپی، آب‌ریزش بینی و خارش گلو و علائم دیگر خودش را نشان می‌دهد و در بعضی از افراد آن‌قدر کلافه‌کننده می‌شود که فعالیت‌های روزمره‌شان را به چالش می‌کشد.

اما دلیل ایجاد این آلرژی بهاره چیست؟ درمان‌گران طب سنتی معتقدند مهم‌ترین دلیل ایجاد آلرژی، وجود گرده‌های گل و گرده‌های گیاهان است که وقتی از راه تنفس وارد بدن می‌شود به دلیل طبیعت گرمی که دارد تولید صفرا می‌کند و منجر به آلرژی گرم می‌شود.

سیستم ایمنی بدن دست‌به‌کار می‌شود و برای مبارزه با این گرده‌ها واکنش نشان می‌دهد و با آب‌ریزش بینی، سوزش و قرمزی چشم، خارش گلو و عطسه‌های مکرر و سرفه خودش را نشان می‌دهد. در برخی از افراد این آلرژی با خارش‌های پوستی و در بعضی با تنگی نفس‌های مکرر همراه می‌شود.

طب سنتی برای درمان آلرژی بهاره چند راهکار ساده دارد. به‌جای خوردن داروهایی مثل آنتی‌هیستامین که خواب‌آور است و فعالیت‌های روزانه را با مشکل مواجه می‌کند می‌توان از این راهکارها استفاده کرد.

خوردن سماق و رب انار

یکی از متخصصان طب سنتی در این مورد معتقد است که در فصل بهار مصرف روزانه خاک شیر، نعنای تازه، کاهو، عرق کاسنی، آب‌لیموی تازه، و سکنجبین مؤثر بوده و می‌گوید: «سعی کنید در بهار آش آلو، آش زرشک و تمبر هندی، نان سبوس‌دار را در برنامه غذایی‌تان بگنجانید و از مصرف سماق و رب انار در غذاهایتان غافل نشوید.»

در کنار این توصیه‌ها، طب سنتی برای مبتلایان به آلرژی بهاره پرهیز غذایی هم دارد. اگر آلرژی دارید، در این فصل از خوردن غذاهای تند و غلیظ و ادویه‌ها خودداری کنید. مصرف شکلات و قهوه و سرخ‌کردنی را هم فعلاً کنار بگذارید تا آلرژی دست از سرتان بردارد.

صبح ناشتا خیار بوته‌ای بخورید

این متخصص طب سنتی معتقد است با یک فرمول ساده می‌توان آلرژی را کم کرد. صبح که از خواب بیدار می‌شوید وقتی هنوز ناشتا هستید یک خیار بوته‌ای میل کنید. تأکید می‌شود که خیار، فقط بوته‌ای باشد.

روغن گل بنفشه با پایه کنجد

عطسه‌های پی‌درپی و آب‌ریزش بینی در فصل بهار کلافه‌تان کرده است؟ دست به دامان قرص‌های ضد حساسیت می‌شوید اما افاقه نمی‌کند؟ این متخصص طب سنتی می‌گوید: «روزی دو بار روغن گل بنفشه با پایه کنجد را در بینی‌تان بچکانید و بر این کار مداومت کنید تا از شر عطسه‌های کلافه‌کننده راحت شوید. علاوه بر این با استفاده از همین روغن، پیشانی خود را نیز ماساژ دهید.»

 اما اگر زور آلرژی به شما می‌چربد و به‌جز عطسه، سرفه هم سراغتان می‌آید و گاهی سرفه‌ها از حالت سرفه‌های گاه‌وبیگاه خارج‌شده و کلافه‌تان می‌کند، درمانگران طب سنتی یک نسخه به شما پیشنهاد می‌کنند. ۵ گرم گل بنفشه و ۵ گرم شکر تیغال را در دو لیوان آب ریخته و روی حرارت ملایم بجوشانید تا یک لیوان آن باقی بماند. دم‌نوش باقی‌مانده را صاف‌کرده و شب پیش از خواب میل کنید. این دم‌نوش را می‌توانید صبح‌ها هم میل کنید. با این فرمول، خارش گلوی شما هم از بین می‌رود.

درمان خارش پوست با حمام سرکه

این متخصص طب سنتی به افرادی که آلرژی بهاره در آنها منجر به خارش‌های پوستی می‌شود حمام سرکه را پیشنهاد می‌کند. به حمام بروید، در لگن آب بریزید و یک استکان سرکه هم در آن بریزید و با این ترکیب خودتان را بشویید. بعد از حمام هم بدنتان را با روغن ملایمی مثل بادام شیرین ماساژ دهید.

مهم‌ترین تجویز طب سنتی

در کنار همه این توصیه‌ها مهم‌ترین تجویز طب سنتی برای مبارزه با آلرژی بهاره، انجام حجامت عام و حجامت آلرژی است. درمان‌گران طب سنتی معتقدند انجام این حجامت‌ها در فصل بهار باعث می‌شود تا آلرژی به سراغ شما نیاید.

انتهای پیام/

یک نظر

نظر شما

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید