چند راهکار ساده برای آبیاری بهتر گیاهان

0
69
چند راهکار ساده برای آبیاری بهتر گیاهان

برخی از افراد با استفاده از شیو‌ه‌های نادرست در آبیاری گیاهان باعث اتلاف وقت و هدر رفت آب می‌شوند اما دانستن یک سری نکات ساده می‌تواند به آنها کمک کرده در زمان و مصرف آب صرفه‌جویی کنند.

به گزاررش بین تاک، از آنجایی که بسیاری از توصیه‌های باغبانی مبتنی بر ایده‌های آزمایش‌شده سیستماتیک نیستند، بلکه بر اساس تجربه می‌باشند، می‌توان با انجام نکاتی ساده به نتایج شگفت‌آوری دست یافت. یکی از ساده‌ترین روش‌ها، در نظر گرفتن مدت زمانی است که برای انجام کارهای مختلف باغبانی صرف می‌کنیم. به عنوان مثال ممکن است 70٪ از وقت افراد در باغ صرفاً به نگه داشتن شیلنگ و آبیاری اختصاص داده شود. لذا بهتر است به دنبال روش‌های بهتری برای آبیاری بگردیم که نه تنها در زمان ما صرفه‌جویی می‌شود، بلکه مبلغ قبض‌های آب کاهش یافته و به سیاره زمین نیز کمک می‌شود.

اولین و ساده‌ترین راه برای کاهش مصرف آب، استفاده از سطح وسیع تری از محیط برای کاشت گیاهان می‌باشد. خاک گلدان‌ نه تنها خیلی سریعتر از زمین باز خشک می‌شود، بلکه در معرض نوسانات دمایی گسترده‌تری نیز قرار دارد که می‌تواند اتلاف آب را بیشتر تشدید کند. این امر به ویژه در گلدان‌هایی مانند سبدهای آویزان با روکش الیاف یا سفالین بدون لعاب بیشتر پیش می‌آید و هر چه گلدان کوچکتر باشد، گیاهان تشنه‌تر خواهند بود.

استفاده از عایق مالچ

راه دوم برای کمک به حفظ رطوبت در اطراف ریشه گیاهان، افزودن یک لایه عایق از مالچ است. یک کیسه بزرگ از خرده‌های پوست، برگ یا هر ماده آلی دیگر را خرد کرده و آن را روی خاک بین گیاهان پخش می‌کنیم. این کار علاوه بر اینکه مانند یک عایق عمل می‌کند، باعث خنک شدن ریشه گیاهان هم می‌شود. با تجزیه این مواد، مواد مغذی برای گیاه نیز فراهم می‌شود.

راهکار سوم، دانستن زمان و نحوه آبیاری است. باید به گونه‌ای آبیاری کرد که آب به صورت عمیق‌ در خاک نفوذ کند، زیرا آب نه تنها به جایی که نیاز دارد می‌رسد، بلکه مخزنی ایجاد می‌کند که گیاهان بتوانند از آن استفاده کنند. مطالعات نشان داده‌ است که این تکنیک گیاهان را تشویق می‌کند تا ریشه‌های عمیق‌تری داشته باشند، که باعث می‌شود در دوره‌های خشک نیز انعطاف‌پذیرتر شوند.

در نهایت اینکه برخی عقیده دارند آبیاری در گرمای روز می‌تواند برگ‌های گیاه را بسوزاند – زیرا قطرات آب مانند عدسی عمل می‌کنند – که البته به این فرضیه نمی‌توان چندان اعتنایی کرد. اما آنچه مسلم است اینکه در گرمای روز آب سریعتر تبخیر می‌شود، در حالی که آبیاری در هوای خنک و هنگام غروب، زمان بیشتری برای فرو رفتن در خاک دارد.

انتهای پیام/

نظر شما

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید