تأثیر زمان‌بندی غذا بر سلامت روان کارگران شیفت شب

0
3
تأثیر زمان‌بندی غذا بر سلامت روان کارگران شیفت شب

محققان اخیراً تأثیر زمان‌بندی غذا بر آسیب‌پذیری خلق و خوی کارگران شیفت شب و سلامت روان آنها را بررسی کردند. آنها دریافتند که فقط غذا خوردن در روز، برخلاف غذا خوردن در روز و شب، می تواند خلق و خوی کارگران شب را به میزان قابل توجهی بهبود بخشد.

به گزارش مجله اینترنتی بین تاک به نقل از مدیکال نیوز تودی، مطالعات نشان می‌دهد که ناهماهنگی شبانه‌روزی تأثیر منفی بر خلق و خو و خواب دارد. تحقیقات دیگر نشان می دهد که کارگران نوبت کاری 25 تا 40 درصد بیشتر از کارگران غیر شیفتی در معرض خطر افسردگی و اضطراب هستند.

تحقیقات قبلی نشان می‌داد که نوبت کاری نیز با خطر بالاتر بیماری‌های متابولیک مانند دیابت نوع 2 مرتبط است. اما شواهدی در حال ظهور است که نشان می‌دهد غذا خوردن در طول روز – حتی با ساعات خواب نامنظم – می‌تواند به حفظ تراز شبانه روزی کمک کند و از عدم تحمل گلوکز در طول کار شبانه جلوگیری کند.

اخیراً، محققان یک کارآزمایی بالینی تصادفی (RCT) انجام دادند تا ببینند چگونه غذا خوردن در روز بر خلق و خو و سلامت روان افرادی که در یک محیط شیفت کاری شبیه سازی شده کار می کردند، تأثیر می گذارد. آنها دریافتند که در حالی که شرکت‌کنندگانی که در طول روز غذا می‌خوردند، هیچ تغییری در خلق و خوی خود نداشتند، افرادی که در شب غذا می‌خوردند، خلق‌وخویی شبیه افسردگی و اضطراب را تجربه کردند.

دکتر استوارت پیرسون، پروفسور علوم اعصاب شبانه روزی در دانشگاه آکسفورد که در این مطالعه دخالتی نداشت، گفت: «این مطالعه نشان می‌دهد که تغییر زمان وعده‌های غذایی می‌تواند تأثیرات واضح و قابل اندازه‌گیری بر خلق و خوی تحت شرایط شیفت کاری و سلامت روان ایجاد کند».

کارآزمایی تصادفی شبیه‌سازی شیفت کاری

برای این مطالعه، محققان 19 شرکت کننده شامل 12 مرد و 7 زن با میانگین سنی 26.5 سال را انتخاب کردند.  شرکت کنندگان به مدت 2 هفته زمان خواب ثابتی 8 ساعته داشتند. آنها سپس تحت یک اقامت 14 روزه در آزمایشگاه قرار گرفتند. پس از چندین روز سازگاری با آزمایشگاه و ارائه اندازه‌گیری‌های پایه، شرکت‌کنندگان تحت یک پروتکل عدم همزمانی اجباری (FD) در نور کم به مدت ۴ روز ۲۸ ساعته قرار گرفتند.

این پروتکل به شرکت کنندگان اجازه می داد تا به تدریج به “برنامه کاری شبانه” عادت کنند. در طول مرحله FD مطالعه، شرکت‌کنندگان به‌طور تصادفی برای دریافت وعده‌های غذایی در طول روز به تنهایی یا در طول روز و شب با هم تقسیم شدند، که برای کارگران شب معمول است. سایر شرایط در بین شرکت کنندگان یکسان باقی ماند، از جمله دریافت کالری و درشت مغذی‌ها، فعالیت بدنی، مدت زمان خواب، شرایط نور و کار در شب. محققان حالت‌های خلقی شبیه افسردگی و اضطراب شرکت‌کنندگان را در طول روزهای FD هر ساعت ارزیابی کردند.

پس از تجزیه و تحلیل نتایج، محققان دریافتند افرادی که در طول شب و روز غذا می‌خورند، در مقایسه با ابتدای مطالعه، خلق و خوی شبه افسردگی 26.2 درصد و خلق و خوی مشابه اضطراب 16.1 درصد افزایش داشتند. در مقایسه، افرادی که در گروه غذاخوردن در طول روز بودند، هیچ تغییری در سطح خلق و خوی افسردگی یا اضطراب نداشتند.

با ارزیابی گلوکز و ریتم دمای بدن شرکت کنندگان، محققان دریافتند که درجه ناهماهنگی شبانه روزی به طور قوی با خلق و خوی بیشتر شبیه افسردگی و اضطراب مرتبط است. آنها همچنین خاطرنشان کردند که خوردن در طول روز تنها با وجود خواب نادرست با حفظ هم ترازی شبانه روزی داخلی مرتبط است.

اثرات زمان بندی غذا بر ریتم شبانه روزی

دکتر سارا چلاپا از دپارتمان پزشکی هسته‌ای دانشگاه کلن آلمان و نویسنده همکار این مطالعه گفت: سیستم شبانه روزی ما از یک ساعت شبانه روزی اصلی در مغز و ساعت های محیطی در بیشتر بافت های بدن تشکیل شده است. در حالی که ساعت اصلی عمدتاً با چرخه روزانه نور تا تاریکی هماهنگ می شود، بسیاری از ساعت های محیطی به شدت هماهنگ هستند (به عنوان مثال، زمان مصرف غذا).

بنابراین، خوردن وعده های غذایی در طول شب می تواند باعث گسست بین ریتم های شبانه روزی محیطی و ساعت مرکزی شود. به عنوان مثال، ساعت مرکزی ممکن است در منطقه زمانی بوستون (ایالات متحده آمریکا) باشد، در حالی که ساعت‌های محیطی در منطقه زمانی کلن (آلمان) هستند.

تاثیر بر سلامت روان

گرگوری ناوالانیک، دکترای روانشناس بالینی در سیستم بهداشتی دانشگاه کانزاس که در این مطالعه شرکت نداشت، گفت که پزشکان از پتانسیل افسردگی و اضطراب در ایجاد اختلال در تنظیم شبانه روزی آگاه هستند زیرا الگوهای خواب بیماران اغلب مختل می شود. این بی نظمی می تواند باعث قطع ارتباط با دنیای خارج شود، زیرا یک فرد ممکن است از طریق تعهدات فقط بیدار شود و در نتیجه افزایش افسردگی / اضطراب یا نفرت از خود را تجربه کند.

دکتر ناوالانیک گفت: این یک چرخه معیوب را دامن می زند که تجربه افسردگی یا اضطراب آن ها را از نظر احساس ناامیدی یا درماندگی در مورد وضعیتشان تشدید می کند. این مطالعه یک زاویه جدید جالب را نشان می دهد که در آن ما این تاثیر را به صورت معکوس بررسی می کنیم، بررسی اینکه چگونه ناهماهنگی شبانه روزی بر سلامت روان تاثیر می گذارد. با این حال، منطقی است که این تأثیر به خوبی می تواند دو طرفه باشد.

دکتر چلاپا خاطرنشان کرد: کار روی حیوانات نشان می‌دهد که – حتی در میان حیوانات سالم – اختلالات ریتم شبانه‌روزی ناشی از آزمایش می‌تواند بر فعالیت نواحی مغز ضروری برای کنترل خلق و خو تأثیر منفی بگذارد و منجر به رفتارهای بیشتر شبیه افسردگی و اضطراب شود، در حالی که همگام‌سازی مجدد ریتم‌های شبانه‌روزی می‌تواند از چنین اثراتی جلوگیری کند. بنابراین، هم ترازی شبانه روزی ممکن است برای حفظ فعالیت بهینه در نواحی مغز که خلق و خو را تنظیم می کنند ضروری باشد.

انتهای پیام/

نظر شما

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید