برای مهار خطرات کاهش جمعیت کمتر از یک دهه فرصت داریم

0
55
برای مهار خطرات کاهش جمعیت کمتر از یک دهه فرصت داریم

معاون وزیر بهداشت با بیان اینکه برای نجات جمعیت ایران کمتر از یک دهه زمان داریم، تاکید کرد: اگر نتوانیم کاهش جمعیت را به افزایش جمعیت تغییر معکوس دهیم، کشور دارای ضررهای هنگفتی خواهد شد.

به گزارش بین تاک از وزارت بهداشت، کمال حیدری روز سه‌شنبه در کارگاه دو روزه آموزشی معاونان فنی معاونت بهداشت دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور در هتل قلب بیمارستان شهید رجایی، با اشاره به طرح ملی جوانی جمعیت اظهار داشت: برای نجات جمعیت ایران کمتر از یک دهه زمان داریم و اگر نتوانیم کاهش مساله جمعیت را به افزایش جمعیت تغییر معکوس دهیم، کشور دارای ضررهای هنگفت و آسیب‌های زیادی خواهد شد.

وی با بیان اینکه وزارت بهداشت در امر جوانی جمعیت مسئولیت مستقیم دارد، گفت: همه واحدهای مربوط به سلامت و بهداشت کشور باید در بحث اقناع عمومی فرزندآوری، فعال شوند زیرا تغییر نگرش جامعه در مورد فرزندآوری بدست شماست و باید تفهیم کنید.

حیدری همچنین با اشاره به اینکه معاونان فنی معاونت‌ بهداشت دانشگاه‌های علوم پزشکی نبض کار و حلقه وصل وزارت بهداشت و بدنه سلامت و بهداشت کشور هستند، ادامه داد: کلید اجرای برنامه‌های عملیاتی نتیجه بخش در دست معاونان فنی است و این معاونت‌ها نقش بسیار مهمی در سیستم ارزیابی برنامه‌ها دارند.

اهمیت تقویت نظام شبکه بهداشت

وی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری درخصوص نظام شبکه‌ بهداشت کشور گفت: تقویت نظام شبکه فصل جدید و نقطه عطفی برای حوزه بهداشت است. آنچه در نظام شبکه‌ مهم است بحث ساختار فیزیکی است. متاسفانه بسیاری از مراکز استیجاری است و اگر استیجاری هم نباشد ظاهر خوبی ندارند و در شان حوزه بهداشت که نهضتی در آن اتفاق افتاده، نیست.

حیدری خاطرنشان کرد: بسته‌های خدمتی و بستر الکترونیکی دو موضوع حائز اهمیت در تقویت نظام شبکه کشور محسوب می‌شوند که باید به هر دو توجه ویژه داشته باشیم.

تدوین سند تقویت شبکه بهداشت

مصطفی رضایی رییس مرکز مدیریت شبکه بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز گفت: سند تقویت شبکه‌ بهداشت تدوین شده که در برگیرنده ۲۱ راهبرد اجرایی در جهت توانمندسازی بیش از پیش نظام ارائه خدمات در حوزه بهداشت و پاسخگو کردن بیشتر آن نسبت به نیاز مردم است.

وی با بیان اینکه همایش معاونان فنی حوزه‌های بهداشت دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور در راستای منویات مقام معظم رهبری و در راستای تقویت شبکه بهداشت است، اظهار داشت: هرکدام از راهبردها وظایف کلی و اختصاصی خواهند داشت. برخی از این راهبردها مباحث مرتبط با پشتیبانی و اجرا را دربرمی‌گیرد و برخی از آن جنبه‌های فنی داشته و مرتبط با مباحث فنی ارائه خدمات در حوزه بهداشت است که براساس بار بیماری‌ها مشخص می‌کند که چه خدماتی را با چه کیفیتی ارائه دهیم، ابزار ما برای سنجش و کیفیت این خدمات چیست، چگونه این خدمات را پایش و ارزیابی کرده و تا چه حد می‌توانیم اطمینان یابیم که خدمات ما پاسخگوی نیازهای جامعه است.

رییس مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: بر همین مبنا معاونان فنی حوزه های بهداشت دانشگاه‌های علوم پزشکی به لحاظ محوریت در برنامه‌ریزی، اجرا و پایش برنامه‌های فنی دعوت شده‌اند تا با هم راهبردها و برنامه ها را مرور کرده و در جهت اجرایی شدن سند تقویت شبکه در ابعاد کمی و کیفی برنامه‌ریزی کنیم.

انتهای پیام/

نظر شما

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید