بهره‌برداری از دستگاه تبدیل زباله به سوخت کمکی RDF در نیروگاه زباله سوز نوشهر 

0
150
بهره‌برداری از دستگاه تبدیل زباله به سوخت کمکی RDF در نیروگاه زباله سوز نوشهر 

همزمان با ششمین روز گرامیداشت هفته دولت، دستگاه تبدیل زباله به سوخت کمکی RDF که به همت یک شرکت دانش بنیان و با حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی طراحی و ساخته شده است، در نیروگاه زباله سوز به بهره برداری رسید.

به گزارش بین تاک به نقل از صندوق نوآوری و شکوفایی، مراسم آغاز به کار دستگاه تبدیل زباله به سوخت کمکی RDF در نیروگاه زباله‌سوز نوشهر، سه‌شنبه هشتم شهریورماه 1401 با حضور دکتر شاهوردی، مشاور عالی رییس هیات عامل، مهندس محمودیان مدیر نظارت صندوق صندوق نوآوری و شکوفایی، رستم زررودی فرماندار و عباسعلی شیرینی همپا شهردار نوشهر و دیگر مقامات استانی برگزار شد.

تولید سوخت مشتق از پسماند

دستگاه تبدیل زباله به سوخت کمکی RDF توسط شرکت دانش بنیان «الماس پاکان تک ویستا» با هدف تولید سوخت مشتق از پسماند طراحی و ساخته شده است و با توجه به نیاز نیروگاه های زباله سوز به چنین سیستم‌هایی، شرکت «مهندسی طرح تجارت سدید» مجری نیروگاه زباله سوز نوشهر(با ظرفیت سوزاندن 200 تن زباله در روز و تولید 3 مگاوات برق) اقدام به خرید این دستگاه کرده است.

این نیروگاه با استفاده از فناوری گازی‌سازی، امحاء زباله‌های سه شهرستان نوشهر، چالوس و کلاردشت را بر عهده دارد. شرکت مهندسی طرح تجارت سدید با حمایت‌های صندوق نوآوری و شکوفایی طی یک قرارداد استصناع نسبت به سفارش، ساخت و بازپرداخت اقساط اقدام کرده است.

سعید نجفی زنگنه، مدیرعامل و عضو هیات مدیره شرکت الماس پاکان تک ویستا گفت: تا پیش از سال 1399 تمرکز ما بر روی مدیریت زباله‌های میدان مرکزی میوه و تره‌بار تهران بود که طی فرایندی به تولید کود و خاک نباتی اقدام می کردیم و محصول خروجی قابل استفاده در شبکه گلخانه بود. پس از یک سال فعالیت های میدانی و مطالعاتی در حوزه بازیافت، دریافتیم که چالش اصلی کشور در مدیریت پسماند موضوع زباله‌های شهری است که باید برای آنها تدبیری اندیشید.

نجفی زنگنه با بیان اینکه امروز چیزی قریب به 58 هزار تن زباله شهری به صورت روزانه در کل کشور تولید می‌شود، گفت: از این مقدار در حدود 6 هزار تن در شهر تهران تولید می شود. براساس تجربیات به دست آمده، در عین توسعه و بهبود عملکرد محصول قبلی، طراحی سیستمی که با صرفه اقتصادی بتواند تا حدودی به رفع معضل زباله‌های شهری کمک کند را آغاز کردیم.

مدیرعامل شرکت الماس پاکان تک ویستا بیان کرد: زباله های شهری با استفاده از خطوط پردازش و تفکیک به دو دسته زباله روسرندی و زیرسرندی تقسیم می‌شود. زباله‌های زیر سرندی عمدتا مواد فسادپذیر هستند و زباله‌های روسرندی پلاستیک، پارچه و هر زباله‌ای است که ابعادی بزرگ‌تر از 7 سانتی‌متر داشته باشد. سیستم شرکت ما برای زباله‌های زیرسرندی طراحی شده که اصلی ترین بخش چالشی مدیریت پسماند است.

وی افزود: ساز و کار سیستمی که ما طراحی کردیم بدین صورت است که زباله زیرسرندی وارد خط شده، سپس دستگاه آن را خرد و به ابعاد سه تا چهار سانتی‌متری تبدیل می‌کند. پس از این زباله‌های خردشده وارد دستگاه آبگیری شده و این دستگاه آبگیری شیرابه داخل زباله را با نسبت بسیار خوبی انجام داده و این شیرابه راهی تصفیه‌خانه می شود. از سوی دیگر مواد خارج‌شده وارد دستگاه دیگری می‌شود و به آرامی تحت حرارت قرار گرفته تا رطوبتش به حدود 20 درصد برسد که مورد نظر کارفرماست. با این میزان کاهش رطوبت، ارزش حرارتی زباله را به مقداری که برای نیروگاه زباله‌سوز مناسب باشد افزایش می‌دهیم.

آمادگی برای افزایش ظرفیت سیستم

نجفی زنگنه با اشاره به اینکه در حال حاضر ظرفیت این سیستم تبدیل 100 تن زباله زیرسرندی به RDF در روز است اما شرکت الماس پاکان تک‌ویستا آمادگی دارد این ظرفیت را متناسب با ظرفیت و نیاز صنعت یا شهرداری ها افزایش دهد، ادامه داد: مزایای این طرح کاهش رطوبت بسیار بالای زباله به خصوص در شهرهای شمالی است به نحوی که حجم و وزن خروجی سیستم تا 50%کاهش می‌یابد. البته در صورت درخواست مشتریان می‌توان با اعمال تغییراتی در طول 2 تا 3 هفته نسبت به تولید کود کمپوست با کیفیت عالی اقدام کرد. افزون بر این این طرح به عنوان یک راه حل بسیار اقتصادی در مقایسه با سایر روش ها برای زباله‌های شهری پیشنهاد می‌شود.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان همچنین با اشاره به حمایت‌های صندوق نوآوری و شکوفایی از این طرح، گفت: صندوق نوآوری و شکوفایی در سال 1400 اقدام به حمایت از این طرح کرد و تسهیلاتی را به صورت لیزینگ در اختیار شرکت مهندسی طرح تجارت سدید گذاشت تا آن‌ها محصول ما را خریداری کنند. تمامی مراحل طراحی، ساخت و نصب کمتر از یک سال طول کشید و امروز به بهره برداری رسید.

وی همچنین بیان کرد که برای ساخت این محصول از هیچ کمک خارجی استفاده نشده و طراحان آن جمعی از فارغ التحصیلان بهترین دانشگاه های داخل کشور بوده‌اند.

همچنین داود مددی رئیس هیئت مدیره گروه شرکت‌های TTS ، افزود: طرحی که برای تبدیل زباله به RDF ابداع شده است به دست نیروهای جوان و خوش‌فکری انجام پذیرفت که به مدت یک سال با انجام پژوهش و ابتکار در طراحی فرایند خشک کردن زباله، موفق به ساخت یک فناوری نوین و بسیار کارآمد شدند. ما این طرح را چندین ماه آزمایش کرده‌ایم و باید گفت که در انجام فرایندها هیچ مشکلی نداشته است.

کاربردهای مختلف طرح

مددی اظهار کرد: این ساز و کار علاوه بر استفاده برای تولید سوخت انرژی مشتق از زباله می‌تواند استفاده‌های دیگری نیز داشته باشد. برای مثال دامداری‌های بزرگ که حجم گسترده‌ای از فضولات را تولید و اطراف خود را به شدت آلوده می‌کنند، می‌توانند با استفاده از محصول این شرکت‌ دانش بنیان نه تنها در رفع چالش خود اقدام کنند بلکه به کود مایع حیوانی نوینی برسند و آنرا در مزارع تولید علوفه خود استفاده نمایند همچنین خروجی آن نیز کود مرغوبی هواهد بود که جایگزین کودهای شیمیائی می شود.

وی تاکید کرد: این محصول دانش‌بنیان ارزش حرارتی زباله‌های تولیدی را بالا می‌‎برد. تا پیش از این ما برای گرفتن رطوبت زباله انرژی، منابع و زمان بسیاری صرف می‌کردیم اما اکنون با این محصول در جلوگیری از هدررفت زمان و انرژی موفق شده‌ایم. همچنین با این محصول تصفیه شیرابه زباله نیز با هزینه بسیار کمتری اتفاق می‌افتد.

انتهای پیام/

نظر شما

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید